خبرنگاران تابستان سال جاری 41.8 درصد جمعیت سن کار کشورشاغل بودند

به گزارش اخذ ویزا، تهران - خبرنگاران - مدیرکل دفتر جمعیت و نیروی کار مرکز آمار ایران با بیان اینکه بازار کار در ایران به شدت به شرایط فصلی وابسته است، گفت: در تابستان سال جاری از 62 میلیون نفر جمعیت سن کار در ایران 41.8 درصد در بازار کار فعال بودند.

خبرنگاران تابستان سال جاری 41.8 درصد جمعیت سن کار کشورشاغل بودند

علی اکبر محزون چهارشنبه شب در گفت وگوی تلویزیونی شبکه خبر اضافه کرد: در فصل تابستان امسال تنها 41.8 درصد جمعیت سن کار در کشور در بازار کار خود را عرضه کردند و عده ای نیز به دلایلی خود را وارد بازار نکردند.

مدیرکل دفتر جمعیت و نیروی کار مرکز آمار ایران یادآورشد: این در حالی است که در نرم دنیای باید 60 درصد جمعیت سن کاردر بازار کار فعال شوند.

وی با بیان اینکه در تابستان امسال در مجموع 23 میلیون و 542 هزار در کشور ما شاغل بودند، اضافه کرد: از این تعداد 14 میلیون و 298 هزار نفر در هفته بیش از 44 ساعت کار کردند و 34 درصد نیز از این افراد کمتر از 44 ساعت مشغول کار در بازار بودند.

مدیرکل دفتر جمعیت و نیروی کار مرکز آمار ایران با بیان اینکه نرخ بیکاری یک شاخص کلان مالی در کشورها محسوب می گردد، گفت: در مقایسه با تابستان سال گذشته در فصل تابستان امسال شاغلین بازار یک میلیون و 200 هزار نفر کمتر بودند.

محزونی با بیان اینکه نرخ بیکاری در تابستان امسال 9.5 درصد بود، گفت: این در حالی است که عدد متوسط نرخ بیکاری در بسیاری از کشورهای دنیا بین 6 تا 7 درصد است و 9.5 درصد عدد کمی نیست .

** 70 درصد بنگاه ها در ایران کمتر از 5 نفر شاغل دارند

یک کارشناس امور مالی در این گفت وگوی تلویزیونی با تحلیل شاخص های بازار کار ایران در تابستان امسال اظهارداشت: 70 درصد بنگاه های تجاری در ایران کمتر از 5 نفر شاغل دارند و تحریم ها و شرایط مالی و کرونا اینم ساله را به شدت آسیب پذیر نموده است.

فاطمه عزیزخانی اضافه کرد: آنالیز ها نشان می دهد که 60 درصد شاغلین در ایران غیر رسمی هستند و در استانهای مرزی و محروم این رقم به 70 درصد می رسد.

وی با بیان اینکه 37 درصد شاغلین درکشور ما به وجود آورنده شغل خود هستند، یادآورشد: این رقم در استانهای مرزی و نقاط محروم کشور بیش از 50 درصد است.

این کارشناس مالی توضیح داد: شرایط بازار کار در ایران خوب نیست و وظیفه مراکز علمی و پژوهشی است نسبت به این شرایط حساسیت بیشتری نشان دهند تا تصمیم گیرندگان در مورد جمعیت غیر فعال پنهان و کاهش نرخ بیکاری در کشور تصمیم مناسبی بگیرند.

منبع: ایرنا
انتشار: 16 دی 1399 بروزرسانی: 16 دی 1399 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 1369

به "خبرنگاران تابستان سال جاری 41.8 درصد جمعیت سن کار کشورشاغل بودند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تابستان سال جاری 41.8 درصد جمعیت سن کار کشورشاغل بودند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید