خبرنگاران چراغ سبز همدلی شهروندان بجنوردی در روزهای قرمز کرونایی

به گزارش اخذ ویزا، بجنورد- خبرنگاران- سومین روز اعمال محدودیت های کرونایی با افزایش اندازه همکاری شهروندان بجنوردی با مجریان اعمال محدودیت همراه شده است تا در سایه همدلی و همراهی شهروندان با مسوولان، تاریکی ناشی از این ویروس منحوس از کشور محو گردد.

خبرنگاران چراغ سبز همدلی شهروندان بجنوردی در روزهای قرمز کرونایی

از وبسایت سازمان بهداشت جهانی دیدن نمایید.

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، گرچه رفتارهای غیرمسوولانه بعضی از شهفرایندان در روزهای پایانی پارسال و تعطیلات نوروز، زبانه های بیماری کووید 19 را در بسیاری از نقاط کشور و شهرستان بجنورد شعله ور کرد و با وجود همه هشدارها و توصیه های کارشناسان، چاره ای جز استفاده از ابزارهای محدودنماینده را برای ستاد مدیریت بیماری کرونا نگذاشت اما، این روزها بر اساس مشاهدات خبرنگار خبرنگاران، بیشتر شهفرایندان بجنوردی و کسبه مرکز استان در اجرای طرح محدودیت های تردد و تعطیلی واحدهای صنفی مشارکت دارند.

تنها ازدحام در بعضی داروخانه ها و نانوایی ها بدون رعایت فاصله گذاری اجتماعی است وجود دارد اما از حجم تردد شهفرایندان در معابر اصلی و هسته مرکزی شهرستان بجنورد در ساعت های مختلف شبانه روز کم شده است و حتی در بعضی خیابان هایی که منتهی به مراکز خرید می گردد، دیگر شاهد ترافیک خودروها نیستیم.

به تعبیر دیگر این روزها، بعضی از شهفرایندان انگار حال و هوای شکست کرونا را دارند و به خوبی، محدودیت امکانات درمانی، خستگی مدافعان سلامت و فرایند رو به رشد بیماری را درک نموده اند تا جایی که فصل مشترک همه آنها تمکین در رعایت محدودیت ها است تا بیش از این دامنه خسارات این بیماری را در کشور و استان توسعه نیابد.

بعضی از شهفرایندان در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران خریدهای ضروری و بعلاوه بعضی کارهای روزانه را دلیل بیرون آمدن از خانه اسم می نمایند اما این شهفرایندان از اینکه در شرایط قرمز کرونایی شهرستان مجبور به تردد در شهر هستند، ناراضی هستند.

یکی از شهفرایندان بجنوردی گفت: نگران شرایط جسمانی والدین خود هستم و به همین خاطر کمتر از خانه خارج می شوم تا با همراهی دیگر شهفرایندان نگرانی خانواده ها را کمتر کنیم.

صالح سجادی اضافه کرد: در واقع همه بر این مساله مطلع هستیم که اگر شهفرایندان در رعایت نکات بهداشتی و دستورالعمل های ستاد ملی کرونا همراهی ننمایند، این ویروس همچنان مهمان ناخوانده کشور و استان خراسان شاقتصادی خواهد بود.

شهفرایند دیگری با اشاره به لزوم همراهی همه مردم در شکست این ویروس گفت: اگرچه این روزها شاهد تعطیلی و همراهی خوب کسبه در اجرای محدویت ها هستیم اما بعضی از شهفرایندان هنوز هم بی توجهی ها و سهل انگاری های خود را در نبرد با این ویروس را دارند و هنوز شاهد برگزاری بعضی تجمعات و مراسمات عروسی هستیم.

سهراب حمیدیان اضافه کرد: در حقیقت باید به بعضی از شهفرایندان مطلعی داده گردد که کرونا این روزها میهمان مردم شده است و مردم باید نحوه برگزاری مراسم عروسی ها و جشن ها را تغییر دهند چون دیگر با شنیدن خبر عروسی بجای شادی، ترس و دلهره ای آدم را فرا می گیرد که خدای ننموده مبتلا به کرونا نشویم.

دید و بازدیدهای نوروزی و عروسی ها دلیل افزایش مبتلایان به کرونا

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان شاقتصادی دورهمی های خانوادگی ، دید و بازدیدهای نوروزی و برگزاری جشن عروسی با کمترین سطح رعایت پروتکل های بهداشتی را دلیل اصلی اوج گیری مجدد ویروس کرونا و رسیدن استان به موج چهارم این ویروس اعلام کرد و گفت: آنالیز ها نشان می دهد که بیشتر بیمارانی که این روزها پایشان به بیمارستان های استان باز شد در دور همی های خانوادگی و جشن های عروسی با سطح پایین رعایت پروتکل ها به این ویروس مبتلا شده اند.

دکتر سیداحمد هاشمی تنها راه حل مقابله با ویروس کرونا را کاهش ترددها ، رعایت پروتکل های بهداشتی شامل استفاده از ماسک، شستن مستمر دست ها، رعایت فاصله گذاری فیزیکی، پرهیز از ترددها و سفر غیر ضرور، عدم حضور در اجتماع اعلام کرد و اظهارداشت: اگر فرایند عادی انگاری کرونایی در استان ادامه داشته باشد، قطعا روزهای سخت و دشواری را هم مردم و هم درمانگران ما در بیمارستان ها شاهد خواهند بود که خسارت های جانی و اقتصادی آن بیش از حد تصور خواهد می رسد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان شاقتصادی در ادامه گفت: با شتاب گیری فرایند صعودی آمار بیماران کرونایی در این استان، تست گیری هم فرایند افزایشی به خود گرفت و با شناسایی کانون ویروس، تست گیری هم در این منطقه ها افزایش خواهد یافت تا بتوانیم بیماران را سریع شناسایی و تحت درمان قرار دهیم.

وی با اشاره به فرایند افزایشی آمار بیماران کووید 19 در بیمارستان های استان خراسان شاقتصادی احتمال افزایش بیماران جهشی کرونا انگلیسی را دور از انتظار ندانست و اظهارداشت : قطعا در روزهای آینده آمار بیماران مبتلا به ویروس جهشی انگلیسی هم در استان فرایند افزایشی به خود می گیرد و مسائل استان هم بیشتر می گردد و ما با افزایش تعداد تست در پی شناسایی سریع بیماران و اجرای برنامه درمانی برای آنها در مراکز درمانی هستیم تا بتوانیم بیماری را کنترل کنیم.

وی با قدردانی از همراهی مردم در روزهای اعمال محدوددیت های کرونایی از تمامی اقشار جامعه خواست تا در صورت مشاهده علایم مشکوک ویروس کرونا ضمن اجرای قرنطینه اجباری به بیمارستان ها و مراکز درمانی برای معالجه و انجام تست مراجعه نمایند.

ویروس کرونا نخستین بار اواخر اسفندماه سال 98 با شناسایی یک بیمار کرونایی در شهرستان بجنورد مرکز استان خراسان شاقتصادی شیوع یافت و این استان پس از پشت سر گذاشتن سه موج این ویروس تا بهمن ماه سال 99 این بار با وقفه سه ماهه از چند روز گذشته وارد موج چهارم این بیماری شد به گونه ای که هم اکنون حدود 267 بیمار مبتلا به ویروس کرونا در استان بستری و تحت درمان قرار دارند.

استان خراسان شاقتصادی حدود سه ماهی است که روزهای کم خطری را از لحاظ آلودگی ویروس کرونا با قرارگیری در شرایط زرد و آبی پشت سر گذاشت، در روزهای اخیر با شیب تند آمار بیماران کرونایی وارد فاز چهارم همه گیری این ویروس و بیماری کووید 19 شده است.

براساس آخرین ارزیابی سامانه ماسک وابسته به وزارت بهداشت و درمان که امروز -22 فروردین ماه- منتشر شد، از هفت شهرستان استان خراسان شاقتصادی 5 شهرستان بجنورد، شیروان، اسفراین، گرمه و جاجرم در رنگ قرمز قرار دارند و شهرستاهای فاروج و مانه و سملقان در شرایط نارنجی و هم اینک راز و جرگلان تنها شهرستان با شرایط زرد در استان است.

منبع: ایرنا
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 1954

به "خبرنگاران چراغ سبز همدلی شهروندان بجنوردی در روزهای قرمز کرونایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران چراغ سبز همدلی شهروندان بجنوردی در روزهای قرمز کرونایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید