دولت و بخش خصوصی خود را برای بهره برداری از شرایط پیش رو تجهیز کنند

به گزارش اخذ ویزا، نایب رئیس اتاق ایران با توجه به امکان تغییر سیاست های تحریمی آمریکا علیه ایران به دلیل تغییر در دولت این کشور به آنچه بعد از برجام در ایران صورت گرفت اشاره کرد و گفت: در آن زمان پیروز عمل نکردیم چون بسترهای قانونی مناسبی نداشتیم و جایگاه ریسک اعتباری کشور مناسب نبود. امروز باید برای جلوگیری از تجربه نامطلوب گذشته خود را برای بهره مندی بیشتر از شرایط پیش رو آماده کنیم.

دولت و بخش خصوصی خود را برای بهره برداری از شرایط پیش رو تجهیز کنند

بر اساس اظهارات او اتفاقاتی که بعد از برجام رخ داد از دو منظر قابل بررسی است. در برجام از یک سمت تحریم های فروش نفت لغو شد و اجازه دادند برخی دارایی های کشور در خارج به داخل بازشود، بخش دوم که قرار بود اتفاق افتد امکان جذب سرمایه خارجی و افزایش تولید بود که متاسفانه رخ نداد.

نایب رئیس اتاق ایران گفت: نامناسب بودن جایگاه ریسک اعتباری کشور و مجموعه مقررات بازدارنده حاکم بر حوزه سرمایه گذاری موجب شد در دوران بعد از برجام نتوانیم آن طور که باید در جذب سرمایه های خارجی پیروز عمل کنیم. در واقع اگر قرار است امروز عدم پیروزیت بعد از برجام را مجدد تجربه نکنیم لازم است قبل از هر اقدامی، بسترهای قانونی را برای جذب سرمایه گذاری خارجی مهیا سازیم.

سلاح ورزی در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران اظهار داشت: در دوران برجام علاوه بر آماده نبودن زیرساخت های اقتصادی ایران و نبود برنامه مشخص در این حوزه به دلیل احتمال بدعهدی آمریکا، تا حدی شرکت های خارجی هم برای حضور در ایران با مماشات برخورد می کردند.

وی معتقد است: با توجه به تغییرات روی داده در دولت آمریکا و متناسب با لایحه بودجه ای که برای سال 1400 توسط دولت ارائه شد تا حدی می توان به احتمال برگشت آمریکا بر سر تعهدات برجام امیدوار بود. بنابراین لازم است قبل از هر چیر کلیه مجموعه های مربوطه خود را برای بهره گیری مناسب از شرایط پیش رو آماده کنند.

نایب رئیس اتاق ایران اظهار امیدواری کرد: دولت جدید آمریکا به برگشت به برجام متعهد باشد و مفاد آن را که شامل امکان تعاملات بانکی ایران با سایر کشورها، امکان فروش نفت و برداشتن تمام دستورات اجرایی درباره ممنوعیت سرمایه گذاری در ایران است را عملیاتی کند. البته از این طرف نیز باید در داخل تغییرات لازم صورت پذیرد.

سلاح ورزی ادامه داد: ضمن اینکه باید از یک سمت قانون گذاران به دنبال شرایط مناسب مقرراتی باشند، بخش خصوصی نیز باید خود را تجهیز کند تا در روبرو و تعامل با شرکت های خارجی برای فروش محصولات، جذب تکنولوژی و جذب سرمایه پیروز عمل کند.

وی در ادامه سخنان خود علایمی که از لایحه بودجه 1400 مخابره می شود را حاکی از افزایش سهم منابع حاصل از نفت در اقتصاد ایران توصیف کرد و آن را یکی از نفتی ترین بودجه ها در طول تاریخ دانست و با ابراز نگرانی از افزایش وابستگی مجدد بودجه جاری به منابع نفتی، گفت: دولت باید این رویکرد خود را اصلاح کند و نسبت به شعارها و عهدی که برای افزایش سهم بخش خصوصی بسته، پایبند باشد.

نایب رئیس اتاق ایران معتقد است: در صورت تغییر در سیاست های تحریمی علیه ایران، می توان از طریق حضور پررنگ در موافقت نامه های چند جانبه و انعقاد موافقت نامه های پولی، صادرات و تعاملات تجاری خود را افزایش دهیم و به جای تکیه بر منابع نفتی، به کمک تولید و تجارت گسترده با کشورهای هدف، اقتصاد را مدیریت کنیم و اجازه دهیم منابع نفتی صرف عمران و تجهیز زیرساخت های اقتصادی کشور شود.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 19 بهمن 1399 بروزرسانی: 19 بهمن 1399 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 1486

به "دولت و بخش خصوصی خود را برای بهره برداری از شرایط پیش رو تجهیز کنند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دولت و بخش خصوصی خود را برای بهره برداری از شرایط پیش رو تجهیز کنند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید