روایت نوروز، یک ضرورت استراتژیک

به گزارش اخذ ویزا، به نظر می رسد کشورهای حوزه تمدنی نوروز امروز بیش از هر چیز اسیر روایت تاریخی خود از سنت ها و فرهنگ مشترک خود به خصوص نوروز هستند.

روایت نوروز، یک ضرورت استراتژیک

این اسارت نتیجه بعضی روابط سیاسی، بعضی جاه طلبی های ملی و گاه دخالت های فرامنطقه ای است. اسارتی که در عصر منطقه گرایی دنیای آسیب های زیادی را به خصوص با از دست دادن فرصت همکاری و همگرایی به کشورهای این حوزه تمدنی وارد نموده است.

امروز ارائه روایت استراتژیک از نوروز از سوی کشورهای این حوزه تمدنی یک ضرورت است. اگر تاریخ و جغرافیای مشترک حوزه تمدنی نوروز با گفت وگوی نخبگان این کشورها به یک روایت استراتژیک تبدیل گردد، می تواند زمینه تاثیرگذاری کلان این فرهنگ دیرین را در سطح دنیای فراهم کند.

روایت نوروز را می توان به عنوان ابزاری قدرتمند برای شکل دادن به تصویر مطلوب کشورهای حوزه تمدنی نوروز در منطقه و دنیا در نظر گرفت. این ضرورت به توسعه نفوذ موثر، به ساختن معنایی مشترک از گذشته، حال و آینده تمام کشورهایی که نوروز را گرامی می دارند، یاری خواهد نمود. کشورهای حوزه تمدنی نوروز از ظرفیت های بی بدیلی در عرصه نیروی انسانی، فرصت های مالی و سیاسی اجتماعی برخوردارند و یکی از راه های تجمیع این ظرفیت ها و تبدیل آن به نیرویی موثر منطقه ای، شروع کردن گفت وگو میان نخبگان این کشورها از بنیان های مشترک تاریخی و فرهنگی است.

از سویی دیگر و در سطح ملی، ارائه یک روایت از نوروز به عنوان مبنایی تاریخی و در عین حال جغرافیایی در شرایطی که ابزارهای قدرتمند شبکه ای دنیای در پی هویت زدایی از هویت ایرانی و ایران هراسی است، برای کشورمان یک اضطرار استراتژیک است.

سومین همایش بین المللی دیپلماسی نوروز که روز چهارشنبه هفدهم اسفند همزمان با روز نیمه شعبان و با حضور نخبگان دیپلماتیک و فرهنگی کشورهای حوزه تمدنی نوروز و حضور مقاماتی عالی رتبه از نوزده کشور دنیا برگزار گردید، تلاشی است برای رسیدن به این روایت استرانژیک که باید با همراهی نهادهای رسمی و غیررسمی کشور در حوزه دیپلماسی تداوم یابد. امید است در ادامه این رویداد، دست اندرکاران حوزه تصمیم گیری، سیاستگذاری و جامعه علمی کشور در دست یابی به این امر متعالی در حوزه فرهنگ که پیوست های مالی و اجتماعی و سیاسی فراوانی برای منطقه دارد پیشقدم شوند.

311311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 18 اسفند 1401 بروزرسانی: 18 اسفند 1401 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 2406

به "روایت نوروز، یک ضرورت استراتژیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روایت نوروز، یک ضرورت استراتژیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید