سکونت در خانه های انگلیسی ، کوشک 200 ساله آرش مهر را بشناسید

به گزارش اخذ ویزا، کوشک به عمارت های کلاه فرهنگی دوره قاجار می گویند که در معماری اش ساختمانی را با محوطه ای پر از فضای سبز ایجاد می نمایند. اما در محدوده منطقه 2 و بزرگراه جلال آل احمد، مجتمعی وجود دارد که نام کوشک بر سردرش دیده می گردد و به سبک انگلیسی ساخته شده و چهره های زیادی ساکنش هستند.

سکونت در خانه های انگلیسی ، کوشک 200 ساله آرش مهر را بشناسید

خبرنگاران - مریم باقرپور: مجتمع کوشک بعد از عبور از بزرگراه جلال آل احمد، در بلوار غربی خیابان آرش مهر، ابتداخی خیابان امام منتظر(عج) منطقه 2 واقع شده است. دور تا دور مجتمع را فنس کشیده اند و 3 در ورودی دارد، در ورودی خیابان شوریده تابلو مجتمع نصب شده و اتاقک نگهبانی هم در این قسمت است. وارد مجتمع که می شوید، رنگ ساختمان ها نشان از قدمتشان دارد. چراکه بیش از 45 سال از عمر مجتمع مسکونی کوشک می گذرد.

قصه های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

خانه هایی به قید قرعه

مجتمع کوشک، سال 1353 به وسیله شرکت مهندسی کوشک در 56 هزارمترمربع ساخته شد که 44 هزارمترمربع آن زیر بنا و بقیه مشاع است. سید رضا سادات از ساکنان اولیه مجتمع می گوید: در دهه 40 تمام این محدوده بیابان بود و آلونک نشین ها در آن زندگی می کردند. بعد آنها رفتند و مجتمع ساخته شد.

او ادامه می دهد: آن موقع افرادی که برای خرید واحد مسکونی پول نقد می دادند، می توانستند بلوک و طبقه را خودشان انتخاب نمایند. برای مابقی هم به قید قرعه بلوک و طبقه انتخاب شد.

خانه هایی به سبک انگلیسی

مجید کنی هم از دیگر ساکنان اولیه مجتمع است و دراین باره اطلاعات خوبی دارد. او می گوید: سازندگان مجتمع، کوشک آن را به سبک انگلیسی ها ساختند و به گفته خودشان، عمر ساختمان ها 200 سال پیش بینی شده است. سازه اش از بتن آرمه بوده و مقاومت 8 و نیم ریشتر زلزله دارد.

او می افزاید: زمانی که در این مجتمع ساکن شدم، دورتادورش بیابانی بود. ساختمان های اطراف وجود نداشت. وقتی روی ایوان خانه ام در طبقه پنجم می نشستم؛ تهران زیر پایم بود. حتی باند فرودگاه مهرآباد را می دیدم که هواپیماها در آن می نشستند. اما حالا برج ها و ساختمان ها اطراف مجتمع را گرفته اند.

بانوی خیری از سفرش گذشت

مجتمع کوشک در 18بلوک در 5 طبقه ساخته شده است و هر بلوک هم بین 2 تا 4 در ورودی دارد و جمعیتش این روزها به بیش از 510 خانوار می رسد. حسین کاشانی فر از ساکنان قدیمی این محدوده می گوید: یکی از مزیت های این مجتمع فضای سبز آن است. در بخش های مختلف آن فضای سبز ایجاد شده و آب آن از چاه عمیقی تأمین می گردد که یکی از شهروندان آن را ایجاد کرد.

او ادامه می دهد: سال 1360 یکی از ساکنان مجتمع به نام بانو ادیب زادگان مبلغی را برای رفتن به مکه پس انداز نموده بود، برای حفر چاه هزینه کرد. در واقع یک چاه عمیق برای اهالی مجتمع ایجاد کرد تا ساکنان بتوانند از نعمت چاه عمیق برای مواردی مانند نگهداشت فضای سبز مجتمع استفاده نمایند. برای همین اهالی مجتمع از این بانوی نیکوکار به خوبی یاد می نمایند.

سکونتگاه چهره های شناخته شده

مجتمع کوشک با توجه به قدمتش تا به امروز چهره ها و افراد بی شماری را به خود دیده است که بسیاری از آنها در حال حاضر دیگر در مجتمع نیستند. از جمله پرویز کاردان، نادره خیرآبادی، مهین شهابی، سهیل ایوانی، قریده سپاه منصور و... اما بعضی همچنان این محدوده را به علت سکوت و آرامش و فضای سبزش همچنان دوست دارند. ابراهیم دیباجی استاد ادبیات و فلسفه دانشگاه، پژوهشگر و نویسنده از جمله این افراد است. او می گوید: در گذشته مجتمع خلوت بود اما این روزها شلوغ شده و مردم ارتباط زیادی با هم ندارند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 23 مهر 1401 بروزرسانی: 23 مهر 1401 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 2340

به "سکونت در خانه های انگلیسی ، کوشک 200 ساله آرش مهر را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سکونت در خانه های انگلیسی ، کوشک 200 ساله آرش مهر را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید