عوارض خطرناک کم خوابی در بچه ها

به گزارش اخذ ویزا، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: خواب کافی در رشد و تکامل بچه ها اهمیت زیادی دارد و والدین باید توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشند.

عوارض خطرناک کم خوابی در بچه ها

فرشته کرباسیان متخصص بچه ها و عضو هیئت علمی علوم پزشکی تهران، در گفت وگو با خبرنگار درباره عوارض کم خوابی بچه ها اظهار کرد: همان طور که تغذیه نقش مهمی در رشد و تکامل کودک دارد، خواب مناسب هم از اهمیت زیادی برخوردار است و والدین باید توجه ویژه به این موضوع داشته باشند.

او اضافه کرد: تا زمانی که موضوع خواب به موقع و کافی دغدغه ذهنی والدین نباشد، آن ها نمی توانند به خوبی سلامت خواب بچه هاشان را مدیریت نمایند. امروزه با توجه به مشغله و ساعات کاری زیاد، ممکن است خانواده ها کمتر به مسائل بچه ها خود بپردازند.

بیماری که با کم خوابی به سراغ فرزندتان می آید

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: بچه های که کمتر از 9 ساعت در طول شبانه روز می خوابند حامل ژن های ابتلا به دیابت هستند و بدن آن ها در برابر انسولین از خود مقاومت نشان می دهد. از عوارض کم خوابی در بچه ها می توان به چاقی و اضافه وزن، تشکیل توده عضلانی کم، تجمع چربی و قند در بدن، کاهش سطح هوش و علاقه به مصرف خوراکی های شیرین اشاره نمود.

اوتصریح کرد: به والدین توصیه می کنیم که نظارت دقیق بر خواب کودک داشته باشند، زیرا هر یک ساعت کمبود خواب می تواند زمینه ساز ابتلا به دیابت در بزرگسالی آن ها گردد.

کرباسیان اعلام کرد: معمولا اثرات بلند مدت کم خوابی در بچه ها، به صورت عدم تمرکز صبگاهی،کج خلقی ،تحریک پذیری و رفتارهای مخاطره آمیز مخصوصا در نوجوانان ظاهر می شوند. همچنین ثابت شده است که چاقی و فشارخون بالا در بچه های که خواب مناسب ندارند بیشتر است.

او گفت: از آنجایی که ترشح هورمون رشد در زمان خواب افزایش می یابد ،قد نهایی بچه های که خواب مناسب ندارند نسبت به هم سن و سال های خود کوتاه تر می گردد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 25 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 775

به "عوارض خطرناک کم خوابی در بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوارض خطرناک کم خوابی در بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید