هیچ وقت برای تغییر دیر نیست

به گزارش اخذ ویزا، نوآوری در زندگی چقدر می تواند به حفظ و بازیابی سلامت جسم و روان ما یاری کند؟

هیچ وقت برای تغییر دیر نیست

به گزارش خبرنگاران، روزنامه جام جم نوشت: آب باریکه ای هست و... به این جمله عقیده دارید یا معتقدید زندگی با آب باریکه یا آب باریکه ها، زندگی خوبی نیست؟ عقیده دارید نباید از حاشیه امن بیرون آمد یا اهل ریسک و تغییر و فروریختن و ساختن هستید؟ تغییر همواره خوب نیست اما گاهی برترین و گاهی آخرین راه برای زندگی دوباره و یافتن جهتهای تازه است. خلاقیت ها و نوآوری های کوچک از تغییر مکان تابلو، آینه، مبل و جایگاه منزل تا تغییرات بزرگ تر، ابتدا در فکر ما رخ داده و سپس به عمل عایدیه و در زندگی جاری می گردد. ببینیم در این روزهای مانده تا سال نو، تغییر و نوآوری چقدر می تواند حال جسمی و روانی ما را بهتر کند.

با هر خلاقیت و نوآوری در زندگی، قدمی به تغییر نزدیک می شویم و با هر قدمی که به تغییر نزدیک می شویم، حال روانی و جسمی ما رو به بهبود رفته و در نتیجه به شادی و حال خوب نزدیک تر خواهیم شد. درست مثل وقتی باریکه ای در مردابی بزرگ باز می کنیم و اجازه می دهیم آن چه در آن رسوب نموده و لجن بسته، راهی برای خروج و پالایش پیدا کند. این آمارها، گویای تاثیر تغییرات خوب در زندگی است.

درجمع خوب بمانید

افرادی که به طور منظم، حدود یک چهارم از وقت خود را هر روز با خانواده و دوستان خوب خود می گذرانند، 12درصد کمتر دچار استرس، اضطراب و تنش شده و احساس خوشحالی و آرامش می نمایند. طبق نظرسنجی مؤسسه گالوپ به همین علت است که مردم آخر هفته ها شادتر از طول هفته هستند.

اگر الگوی گوشه گیری و تنهایی را برگزیده اید، سعی کنید قدم به قدم به جمع نزدیک شوید. البته ضروری است ساعت هایی از روز را به خلوت خود اختصاص دهید و به کارهای مورد علاقه تان بپردازید.

یک دوست کافی نیست

اگر چه در انتخاب دوست، کیفیت مهم است و نه کمیت اما نظرسنجی اجرا شده در سال 1391 شمسی (2012 میلادی) از هزاران نفر از افراد بالغ ساکن بریتانیا نشان می دهد داشتن 10 دوست بیشتر و مراوده با آنها، تاثیر به سزایی در احساس رضایت و شادی در زندگی دارد.

دایره دوستان خود را گسترده کنید! در این انتخاب حتما به کیفیت روابط توجه داشته باشید.

تعامل با منفی، مثبت است

با آنالیز شرایط سلامت جسمی و روانی زوج ها، آنهایی که کوشش برای تعامل داشته و مسائل را رفع نموده و کوشش برای تغییر و شادی نموده اند، به نسبت یک به پنج از تعاملات بد و خوب در زندگی خود برخوردار بوده اند. این عدد برای آنهایی که پیوندشان به جدایی رسیده است 0/8 درصد گزارش شده است.

تعامل و همراهی در بین زوج ها از مهم ترین عوامل برای ایجاد رابطه خوب و شاد در زندگی است.

قدرت خرید داشته باشید

پول، خوشبختی نمی آورد اما نبودن آن می تواند علت بدبختی باشد. از سوی دیگر غرق شدن در کار برای عایدی بیشتر باعث خوشحالی و خوشبختی نمی گردد اما کاری که در ازای آن حقوق مناسبی دریافت کنیم، قطعا شادی آور است. تحقیق پژوهشگران دانشگاه پرینستون نشان می دهد افرادی که سالانه کمتر از 75هزار دلار عایدی دارند، معمولا با مسائل معیشتی دست و پنجه نرم نموده و از نظر سلامت روانی در شرایط خوبی قرار ندارند. علاوه بر این که احتمال جدایی در این زوج ها افزایش می یابد.

اگر شرایط معیشتی شما رضایت بخش نبوده و اصطلاحا دخل و خرج شما با هم نمی خواند، حتما در شرایط شغلی خود تغییر ایجاد کنید.

با همسر خود صمیمی باشید

هر چه اندازه رابطه زوج ها بهتر و بیشتر باشد به همان نسبت نیز حال جسمی و روانی بهتری خواهند داشت. رابطه نزدیک خوب و سالم می تواند تا 44درصد اندازه شادی و رضایت از زندگی را افزایش دهد.

اگر ارتباط خوبی با همسر خود ندارید یا رضایت کافی از رابطه خود ندارید، با پزشک و روانپزشک مشورت کنید. بدون تغییر در روابط نزدیک میان زن و شوهر، صمیمیت و شادی میان آنها از بین خواهد رفت.

اینترنت جایگزین ملاقات نیست

همه گیری کووید-19 باعث شد تا به اجبار تغییراتی در روابط میان افراد ایجاد شده و فضای مجازی جایگزین ملاقاتهای حقیقی گردد. از این بیماری و همه گیری که به سلامت بگذرید، هیچ چیز جای ملاقات را نمی گیرد. آمارها نشان می دهد ملاقات دوستان و عزیزان تا 25 درصد باعث افزایش اندازه شادی می گردد.

پس از خاتمه همه گیری کرونا به الگوی سالم و ملاقات حضوری بازگردید. سعی کنید به جای ارسال پیامک تماس بگیرید و به جای ملاقات مجازی به ملاقات حقیقی یکدیگر بروید.

سن شادی وجود ندارد

شاید تصور کنید شادترین سن، سن نوجوانی است اما درست نیست! شاید فکر کنید از 30سالگی، آرامش و شادی آغاز می گردد. این هم درست نیست! به عقیده روانشناسان، تاریخ سنی معینی برای شادی وجود ندارد. در دهه 30 سالگی میل به کوشش بیشتر است. در محدود 44سالگی، کمی سکون و نبود شادی احساس شده و پس از آن تا 50سالگی میل به شادی و لبخند بیشتر خواهد شد. پس از 44 سالگی تا 70 سالگی، افراد شاهد اوج شادی و کوشش برای رضایت از زندگی هستند. در واقع کوشش می نمایند با هر تغییر کوچک و بزرگی شادی و رضایت به زندگی تزریق نمایند.

تغییر از یک نقطه در مغز آغاز می گردد

در مرحله فکر

منشأ هر تغییری فکر و فکر ماست. در واقع با احساس احتیاج به تغییر و فکرکردن درباره آن و یافتن راهکارهای تغییر، فرآیند تغییرات آغاز می گردد اما ممکن است در این سه مرحله درگیر باشید و سپس تغییر اتفاق بیفتد.

جهتها را معین نموده اید اما کاملا آماده تغییر نیستید.

باور دارید که سطح انرژی و سلامت با تغییر، بهبود پیدا می نمایند اما هنوز جهتها را پیدا ننموده اید.

مطمئن نیستید بتوانید تبعات ناشی از تغییر را تحمل کنید و پیش بروید. بنابراین هنوز آمادگی کامل برای آغاز تغییر را ندارید.

در مرحله عمل

در این مرحله از فکر گذشته اید و فکر و جسم شما آماده پذیرش تغییرات است. بنابراین جهت را به یکی از این سه شکل دنبال خواهید کرد:

تصمیم شما نهایی است. آماده تغییرات هستید.

اهدافی را معین نموده اید و برای رسیدن به آنها برنامه ریزی می کنید.

از تصمیم و انتخاب اهداف گذشته و در مرحله عمل قرار گرفته اید.

منبع: happify.com

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 19 اردیبهشت 1401 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 2225

به "هیچ وقت برای تغییر دیر نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هیچ وقت برای تغییر دیر نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید