ژئوپلیتیک فضای مجازی: گفتگوهای سایبری چین و استرالیا

به گزارش اخذ ویزا، خبرنگاران، گروه بین الملل-مهدی پورحسنی: کشورها سعی دارند با ابزارهای مختلف ضمن افزایش قدرت وایجاد فرصت های گوناگون برای خویش به جلوگیری از تهدید های آن مبادرت ورزند.

ژئوپلیتیک فضای مجازی: گفتگوهای سایبری چین و استرالیا

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

یکی از ابزارهای دولت ها که در نظریه های نهادگرایی نئولیبرال به آن توجه ویژه ای شده است ایجاد نهادهای بین المللی به منظور افزایش صلح و همکاری بین المللی است.

یکی از مصادیق ایجاد این نهادها موافقت نامه های بین المللی دو یا چند جانبه است که کشورها آن را به عنوان یک امر الزام آور می پذیرند.

در واقع نهاد گرایان نئولیبرال معتقدند که درست است که عرصه روابط بین الملل رقابتی است ولی در عرصه هایی که فرصت همکاری و منافع متقابل وجود دارد می توان پلی میان منافع برقرار کرد و از هرج و مرج موجود در عرصه دنیای کاست و یکی از راه های آن ایجاد نهادها در عرصه بین المللی است.

به تازگی ایجاد این گونه از نهادها در روابط سایبری کشورها شروع شده است از نمونه این گونه توافقات توافق بین ایالات متحده و چین در حوزه سایبری بود.

دولت استرالیا و چین نیز به تازگی به یک توافق سایبری دست یافتند. بعضی از صاحبنظران معتقدند که انگیزه اصلی مقامات استرالیایی جلوگیری از حملات سایبری چین به این کشور است.

به عنوان مثال به گفته مقامات استرالیایی اداره هواشناسی این کشور در سال 2015 دچار حمله سایبری شد و این کشور بیان کرد که این حمله به پشتیبانی یک دولت خارجی انجام یافته است.

در این راستا پیتر جنینگ رئیس موسسه سیاستهای راهبردی استرالیا، چین را مسئول حمله به هواشناسی این کشور بیان کرد.

جدا از درستی و یا نادرستی این گونه ادعاها، مقامات چین و استرالیا به تازگی اولین دور گفتگوهای سایبری را بین دو کشور برگزار نمودند.

اولین مرحله از گفتگوهای امنیت سایبری بین چین و استرالیا در آوریل امسال برگزار شد. این گفتگوها بین وزیر خارجه استرالیا و دبیر کمیسیون سیاسی و حقوقی حزب کمونیست چین برگزار شد.

در این دور از گفتگوها دو طرف به چارچوبی برای همکاری مشترک در حوزه فضای مجازی دست یافتند. چین و استرالیا در مورد موارد ذیل به توافق رسیدند:

1-استرالیا و چین بر تعهد خویش برای صلح ، امنیت و محیط همکاری جویانه تاکید کردند.

2-دوطرف بر حمایت از اقدامات کارگروه کارشناسان سازمان ملل در حوزه فضای مجازی تاکید نموده و خودشان را ملزم به عمل به گزارش های ایشان نمودند.

3-دو طرف توافق نمودند مکانیسمی را در ذیل گفتگوهای امنیتی سطح بالای دو کشور تعبیه کنند تا بوسیله آن اطلاعات دو طرف را به اشتراک گذاشته، از جرایم سایبری، سوء استفاده از بچه ها در فضای مجازی، جنگ و کلاهبرداری ایمیلی جلوگیری کنند و بر روی بدافزارها کار مشترک انجام دهند.

4-چین و استرالیا موافقت نمودند در مورد گزینه های همکاری مشترک برای مبارزه با جرایم سایبری کوشش کنند.

5-دو کشور توافق نمودند در مورد تبادل هیئت های امنیت سایبری، اسناد رگولاتوری، یادگیری محیط قانونی و روش های اجرای قانون اقدام کنند.

6-دو کشور متعهد شدند تا از راهنمایی و حمایت از دزدی و سرقت سایبری جهت کشف اسرار تجاری و اطلاعات محرمانه و نقض مالکیت معنوی با هدف بدست آوردن مزیت رقابتی جلوگیری کنند.

دو طرف توافق نمودند که دومین دور گفتگوها را در نیمه اول 2018 در چین برگزار کنند.

این توافق قرار است در اجلاس کشورهای پنج چشم متشکل از آمریکا، انگلیس، کانادا، استرالیا و نیوزلند نیز مطرح شود.

برگزاری نشست سایبری بین دو کشور استرالیا و چین نشان می دهد که دو کشور به همکاری در فضای مجازی با ایجاد نهاد تسهیل کننده ای مانند موافقت نامه سایبری و تداوم گفتگوها در قالب این اجلاس ها امیدوارند.

به نظر می رسد در آینده نه چندان دور می بایست منتظر نتیجه بخش بودن و یا محدودیت این گونه نهاد ها برای همکاری سایبری بین این دو کشور و سایر کشورهای دنیا وآزمون بخشی از نظریه نهاد گرایی نئولیبرال بود.

منابع:

1- https://dfat.gov.au/news/media-releases/Pages/high-level-security-dialogue-with-china-joint-statement.aspx

2-https://blogs.cfr.org/cyber/2017/04/28/cyber-week-review-april-28-2017/

3-https://www.iag.ir/journal/archive/item/334

4-دنیای شدن سیاست: مقدمه ای بر روابط بین الملل، جان بیلیتس، انتشارات موسسه ابرار معاصر تهران.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 3 آبان 1398 بروزرسانی: 22 مهر 1399 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 423

به "ژئوپلیتیک فضای مجازی: گفتگوهای سایبری چین و استرالیا" امتیاز دهید

1 کاربر به "ژئوپلیتیک فضای مجازی: گفتگوهای سایبری چین و استرالیا" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ژئوپلیتیک فضای مجازی: گفتگوهای سایبری چین و استرالیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید