23 اثر تاریخی خراسان جنوبی سال جاری ثبت ملی شد

به گزارش اخذ ویزا، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای منتشر شده و گزارشات بدست رسیده، 23 اثر تاریخی خراسان جنوبی سال جاری ثبت ملی شد.

23 اثر تاریخی خراسان جنوبی سال جاری ثبت ملی شد

حسن رمضانی اضافه نمود: از ابتدای سال جاری بیش از 2 میلیارد تومان برای بازسازی آثار تاریخی که ثبت ملی شده، تخصیص پیدا نموده است.

وی گفت: تا به امروز 6 بافت تاریخی استان خراسان جنوبی به ثبت ملی رسیده که آخرین آن بافت تاریخی دیهوک بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع خراسان جنوبی درخصوص شاخص های بافت تاریخی که ارزشی ثبت ملی را دارد، گفت: تک بناهای ارزشمند، ارزش های معماری، فرهنگ عامه و مردم شناسی از جمله مواردی هستند که در فرایند ثبت ملی شدن اثرگذار است.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری یک میلیارد تومان برای بافت های تاریخی استان تخصیص پیدا نموده، گفت: ثبت تک بناها، مشارکت مردم در بازسازی خانه ها و مساجد، بهسازی معابر از جمله برنامه هایی است که میراث فرهنگی در بافت های تاریخی دنبال می نماید.

رمضانی ثبت ملی بافت قدیم شهر دیهوک طبس را یادآور شد و اضافه نمود: دیهوک در زلزله سال 1357 طبس تخریب شد و مردم در مجاورت بافت قدیمی، شهر تازه دیهوک را ساختند.

وی با بیان اینکه محدوده تاریخی در غرب شهر دیهوک واقع شده و دارای مساحت تقریبی 18 هکتار است، گفت: بافت تاریخی ارزشمند دیهوک که مربوط به دوره صفوی تا اواخر قاجار است از جمله بافت های منطقه ها کویری، گرم و خشک بشمار می رود که آثاری همانند مسجد، حمام، بازار، قلعه، آسیاب و خانه های زیبا در آن واقع شدند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: مردم فرهیخته دیهوک اکنون با بازسازی تعدادی از بناهای بافت تاریخی، پیشینه کهن خود را پاس می دارند و اشتیاق دارند دیهوک قدیم را زنده و پویا سازند.

وی اضافه نمود: دیهوک در جهت شاهراه تاریخی مهم استقرار یافته که هر سال مسافران و گردشگران بسیاری از جنوب و غرب کشور برای رسیدن به استان خراسان جنوبی و مشهد از آن عبور می نمایند.

رمضانی مطرح کرد: اکنون با ثبت بافت تاریخی دیهوک می طلبد که مردم و مسئولان منطقه برای حفاظت و بازسازی آن تلاش و تلاش نمایند.

منبع: همگردی
انتشار: 13 اسفند 1400 بروزرسانی: 13 اسفند 1400 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 2165

به "23 اثر تاریخی خراسان جنوبی سال جاری ثبت ملی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "23 اثر تاریخی خراسان جنوبی سال جاری ثبت ملی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید