فراوری ماسک های نانویی فیلتردار و قابل شستشو در کره جنوبی

به گزارش اخذ ویزا، با همه گیر شدن ویروس کرونا، تمام کشورهای دنیا درگیر این بیماری شده اند که کره جنوبی پیروز به ساخت ماسک فیلتردار با الیاف نانو شده است که قابل شستشو و استفاده مجدد است.

فراوری ماسک های نانویی فیلتردار و قابل شستشو در کره جنوبی

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل از ستاد توسعه فناوری نانو، تقاضای دنیای برای ماسک ها رو به افزایش است، در حال حاضر ماسک ها یک بار مصرف بوده و امکان شستشو ندارند. ماسک هایی با فیلتر نانو در کره جنوبی ساخته شده که قابلیت شستشو داشته و می توان آن ها را به کررات استفاده کرد. فیلتر این ماسک ها مجهز به نانوالیاف است.

کره جنوبی پیروز به ساخت ماسک فیلتردار با الیاف نانو شده است که قابل شستشو و استفاده مجدد است. با همه گیر شدن ویروس کرونا، تقریبا هر کشوری در دنیا درگیر این بیماری شده و با تقاضای بالای ماسک روبه رو است. از این رو، کمبود ماسک در بسیاری از کشورها محسوس بوده که این مشکل به سرعت باید برطرف گردد.

ماسک های متداول N95 به صورت یک بار مصرف استفاده می شوند اما این ماسک ها قادر به حفظ عملکرد خود برای طولانی مدت نبوده چرا که عملکرد الکترواستاتیک آن ها در صورت روبرو شدن با آب از بین می رود. این موضوع موجب کاهش راندمان فیلتر ماسک شده و استفاده مجدد آن را غیرممکن می سازد.

موسسه علوم و فناوری پیشرفته کره جنوبی با توسعه نوعی فیلتر نانو با قابلیت شستشو، اقدام به فراوری ماسک هایی نموده که قابل شستشو و استفاده مجدد هستند. این فیلترها را می توان در ماسک های جراحی قرار داد. در این فیلترها از نانوالیاف با قطر 100 تا 500 نانومتر استفاده شده است.

آنالیز ها نشان می دهد که این فیلترها پس از 20 بار شستشو هنوز عملکرد بالایی دارند. این تیم تحقیقاتی به رهبری ایل دوکیم با استفاده از فرآیند الکتروریسندگی بلوک عایق برای فراوری این الیاف استفاده کردند. برخلاف ماسک های یک بار مصرف موجود فاقد الیاف نانو، این ساختار جدید می تواند فشار را به سمت فیلتر هوا به کمینه مقدار ممکن و کارایی را به بیشینه حد برساند.

به گفته سازندگان این ماسک، ماسک فیلترنانو از قاب محکم و کارایی عالی برخوردار است به طوری که پس از 20 بار شستشو و استریل کردن با اتانول به خوبی کار می نماید. نتایج نشان می دهد که این فیلتر نانو حتی پس از شستشوی مکرر هنوز 94 درصد از آلاینده ها و باکتری ها را فیلتر می نماید. همچنین این فیلترها پس از خیس شدن در محلول اتانول، ساختار و ترکیب اولیه خود را حفظ می نمایند.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 7 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 920

به "فراوری ماسک های نانویی فیلتردار و قابل شستشو در کره جنوبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری ماسک های نانویی فیلتردار و قابل شستشو در کره جنوبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید