دلار آمریکا عقب رفت

به گزارش اخذ ویزا، یورو طی دو روز دو کانال شکنی متوالی مقابل دلار داشته است.

دلار آمریکا عقب رفت

از پروفایل ما وبلاگ بخار دیدن نمایید.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، بانک دنیای در برآورد جدید خود از چشم انداز اقتصاد دنیای پیش بینی کرد متوسط رشد اقتصادی دنیا در امسال به مثبت چهار درصد برسد. به گفته این نهاد شیوع کرونا و تاخیر در توسعه واکسن باعث شد تا اقتصاد دنیای در سال قبل به طور متوسط 4.3 درصد کوچک گردد. به گفته این نهاد، پیامد های منفی همه گیری کرونا بر روی اقتصاد دنیای تا سال ها ادامه خواهد داشت و در صورت آغاز مجدد قرنطینه ها به طور گسترده در دنیا در پی جهش های جدید ویروس کرونا، باید انتظار وخامت اوضاع را داشت.

فرایند احیای اقتصادی کشور های مختلف پس از همه گیری سال قبل احتمالا طولانی تر از آن خواهد بود که پیشتر تصور می شد. در سنگاپور دولت این کشور اعلام نموده است که سنگاپور با بدترین شرایط اقتصادی در یک دهه اخیر روبرو است. در انگلیس نیز پس از آنکه بالاترین سطح هشدار ممکن پس از وخامت شرایط شیوع کرونا در آن اعلام شد، انتظار می رود رشد اقتصادی مجددا آهسته گردد. در نتیجه کرونا مدارس انگلیس مجددا تعطیل شده اند و اسکاتلند نیز اعلام نموده است هیچکس جز در موارد ضروری حق خروج از منزل را ندارد.

همان طور که انتظار می رفت فرایند افزایش اعمال فشار روی شرکت های چینی برای حضور در بازار سرمایه آمریکا مجددا آغاز شده است و مقامات بورس نیویورک خبر از انجام مقدمات خارج کردن سه شرکت از تابلو های معاملاتی را کلید زده اند. این سه شرکت شامل چاینا تلکام، چاینا موبایل و چاینا یونیکام از طرف آمریکا متهم به همکاری با ارتش چین شده اند. در طرف مقابل چین با هشدار نسبت به عواقب این اقدامات گفته است چین از منافع شرکت های چینی حمایت می نماید و حق پاسخ را برای خود محفوظ می داند. پیشتر نیز حدود 47 هزار اپلیکیشن و بازی چینی توسط اپل حذف شده بود.

در ادامه رویکرد تنش زای آمریکا، مقامات وزارت بازرگانی این کشور اعلام کردند تعرفه وارداتی این کشور روی بعضی از محصولات اروپایی نظیر قطعات هواپیما افزایش پیدا خواهد نمود. اروپا در واکنش به این اقدام اعلام نموده خواستار حل مسالمت آمیز این مساله است. پیش از این سازمان تجارت دنیای در ماه سپتامبر به اتحادیه اروپا اجازه داده بود تا روی فعالیت بعضی از شرکت های آمریکایی در خاک کشور های خود اقتصادیات بیشتری وضع کند که این مساله در آن موقع هم با واکنش واشنگتن روبرو شد و مقامات آمریکایی، همتایان اروپایی خود را به رفتار ناعادلانه در مسایل تجاری و بازرگانی متهم نموده بودند.

شرایط کنونی اقتصادی آمریکایی باعث شده است تا معامله گران نسبت به احیای سریع دلار پس از عملکرد بد آن در سال 2020 چندان خوشبین نباشند. تحلیل گران به دلیل آنچه آن را کسری دوقلو عنوان می نمایند، معتقدند فشار روی دلار کماکان بالا خواهد بود. این کسری دوقلو مربوط به کسری بودجه دولت و همچنین کسری تراز حساب تجاری است. طبق اعلام سایت رسمی اعلام بدهی آمریکا، میزان بدهی های دولت این کشور تا انتها ماه دسامبر 2020 به 27 تریلیون و 553 میلیارد و 496 میلیون دلار رسیده است. کسری بودجه دولت آمریکا تا انتها ماه دسامبر نیز به سه تریلیون و 236 میلیارد و 352 میلیون دلار رسیده است.

در ادامه اختلاف نظر بین سران دو حزب اصلی آمریکا، میچ مک کتنل- رهبر جمهوری خواستار در مجلس سنا طرحی را ارایه داده که در آن که خواستار افزایش یارانه پرداختی به شهفرایندان آمریکایی از 600 دلار فعلی به 2000 دلار است. از آنجایی که انتخابات میان دوره ای مجلس سنا معین نماینده اکثریت دوره بعدی خواهد بود، هر دو حزب در کوشش هستند تا غلبه بر بحران اقتصادی ناشی از کرونا را به نام خود ثبت نمایند و از این طریق آرای رای دهندگان را به سبد نامزد های حزب خود بریزند.

تا به امروز دو میلیون دوز از واکسن کرونا در آمریکا توزیع شده است که ایالت کالیفرنیا با تحویل دریافت 300 هزار دوز واکسن در صدر واقع شده است و پس از این ایالت نیز ایالت های تگزاس و نیویورک به ترتیب با تحویل دریافت 146 هزار و 988 دوز و 140 هزار دوز در رده های بعدی قرار دارند. با این حال آنتونی فاوچی- مقام ارشد قرارگاه مقابله با کرونا در آمریکا با ابراز نارضایتی از فرایند کنونی گفته است که با تداوم این رویه، آمریکا نخواهد توانست به برنامه قبلی برای توزیع 20 میلیون دوز واکسن تا انتها ماه ژانویه دست پیدا کند. با بیش از 19 میلیون مبتلا و 330 هزار کشته، آمریکا اصلی ترین کانون درگیر با کرونا در دنیا است.

کشور های عضو اتحادیه اروپا به صورت رسمی با توافق برگزیت موافقت کردند و طبق اعلام سباستین فیشر- سخنگوی دولت آلمان- که کشورش ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، با این کار راه برای اجرایی شدن توافق از ابتدای سال 2021 میلادی هموار می گردد. خبر دیگر از اروپا اینکه به دلیل استقبال بالای شهفرایندان اروپایی از واکسن کرونا، دولت ها مجبور به اعمال اولویت بندی دریافت واکسن شده اند. حدود 450 میلیون نفر در سطح اتحادیه اروپا زندگی می نمایند و از زمان آغاز بحران تا به امروز بیش از 350 هزار شهفرایند اروپایی جان خود را بر اثر ابتلا به کووید-19 از دست داده اند.

تا به امروز بیش از 86 میلیون و 429 هزار و 279 مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین یک میلیون و 867 هزار و 631 نفر جان خود را از دست داده اند. در بین کشور های مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با 362 هزار و 972 نفر، برزیل با 196 هزار و 641 نفر، هند با 150 هزار و 106 نفر، مکزیک با 127 هزار و 757 نفر و ایتالیا با 76 هزار و 329 نفر بوده است.

شدت دریافت سرعت شیوع کرونا باعث شده است تا شاهد رقم خوردن رکورد های جدید از مرگ و میر روزانه ویروس کرونا باشیم تا جایی که روز بیست و نهم دسامبر با ثبت از 14 هزار و 117 فوتی در یک شبانه روز رکورد قبلی را که مربوط به روز هفدهم دسامبر با ثبت از 13 هزار و 702 فوتی بود، شکست.

کیت جوکیس- استراتژیست ارزی بانک سوسیت ژنرال گفت: به زبان ساده از نظر معامله گران ارزش فعلی دلار بیش از حدی است که باید باشد و برای همین فکر می کنم روز های بد دلار ادامه دارد. بازار ها به آن چه در حوزه سیاست گذاری پولی رخ می دهد واکنش نشان می دهند و با شرایط فعلی فشار زیادی روی دلار است. در مقایسه با ماه های ابتدایی سال جذابیت دلار برای بسیاری از معامله گران کاهش پیدا نموده است.

شاخص دلار

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارز های دنیای را اندازه می گیرد، در معاملات امروز با 0.46 درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح 89.435 واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل 1.138 دلار اعلام شد (نرخ های فوق بر حسب ساعت انتهای معاملات بازار های ارزی نیویورک محاسبه شده است).

ارز های اروپایی

در تازه ترین دور از معاملات، پوند با 0.57 درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای 1.363 دلار مبادله شد. یورو 0.39 درصد بالا رفت و با ورود به کانال 1.23 به 1.23 دلار رسید.

ارز های آسیایی

در معاملات بازار های ارزی آسیایی، هر دلار با 0.52 درصد کاهش به 102.646 ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای 1.288 دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل 6.456 یوان چین اعلام شد.

منبع: فرارو
انتشار: 24 بهمن 1399 بروزرسانی: 24 بهمن 1399 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 1615

به "دلار آمریکا عقب رفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلار آمریکا عقب رفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید