پکن درباره تبعات فاجعه بار محدود کردن شرکت های چینی به اروپا هشدار داد

به گزارش اخذ ویزا، سفیر چین در اتحادیه اروپا در مصاحبه ای به کشورهای اروپایی هشدار داده است که محدود کردن فعالیت های شرکت ها چینی در اروپا می تواند تبعاتی فاجعه بار برای این کشورها به همراه داشته باشد.

پکن درباره تبعات فاجعه بار محدود کردن شرکت های چینی به اروپا هشدار داد

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، همزمان با فشارهای آمریکا به کشورهای اروپایی برای محدود کردن فعالیت شرکت های چینی در حوزه زیرساخت های فناوری و ارتباطات، یک دیپلمات ارشد چینی به اروپا هشدار داد که چنین کاری می تواند برای کشورهای اروپایی تبعات فاجعه باری به همراه داشته باشد.

ژانگ مینگ سفیر چین در اتحادیه اروپا در مصاحبه با نشریه فایننشال تایمز گفت کوشش برای محدود کردن حضور شرکت های چینی در بازار اینترنت نسل پنجم (5G) اروپا، می تواند موجب گردد تا شرکت های چینی از سرمایه گذاری در اروپا صرف نظر نمایند.

وی با بیان اینکه کشورهای اروپایی باید همکاری تجاری و بازار آزاد را ترویج نمایند، گفت در غیراینصورت [اوضاع] برای آن ها فاجعه بار خواهد بود. چیزی که امیدوارم شاهدش باشیم، این است که اتحادیه اروپا به پایبندی به اصول چندجانبه گرایی و تجارت آزاد و همینطور اصول گشایش، انصاف، عدالت و عدم تبعیض، ادامه دهد.

ژانگ گفت اقدامات اخیر بعضی از کشورهای اروپایی علیه شرکت های چینی، موجب شده تا این شرکت ها درباره فعالیت در اروپا ظنین شوند و همین امر بعضی از سرمایه گذاران چینی را درباره ادامه انتقال سرمایه به اروپا مردد نموده است.

وی که تا دو سال پیش معاون وزارت خارجه چین بود، اضافه کرد: من و همکارانم شدیدا به ترویج همکاری چین و اتحادیه اروپا متعهد هستیم، از این رو من این تحولات را با علاقه و نگرانی دنبال می کنم. سرمایه، بسیار حساس است و حتی در بعضی موارد ترسو. [سرمایه] در قبال هر تغییر یا تحولی بسیار هوشیار است و بعضا به سرعت فرار می نماید.

این دیپلمات چینی در بخش دیگری از مصاحبه با موضع گیری های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه مؤسسات کنفوسیوس و دیگر فعالیت های چین در زمینه قدرت نرم اشاره نمود و گفت: مدتی است که آمریکا و بعضی از سیاستمداران و رسانه های غربی درباره مؤسسات کنفوسیوس مظنون هستند. آن ها دارند به این مؤسسات حمله می نمایند، اما تاکنون هیچ مدرک قاطعی در این زمینه ارائه ننموده اند.

در ماه های گذشته بعضی از کشورهای اروپایی از جمله بلژیک اعلام کردند فعالیت مؤسسات چینی کنفوسیوس را محدود می نمایند. ژانگ چنین اقداماتی را افراطی و تبعیض آمیز توصیف کرد.

مراکز کنفوسیوس در ده ها کشور دنیا در قالب آموزش زبان چینی و بسط فرهنگ این کشور مشغول فعالیت هستند. با این وجود بعضی از اندیشکده های غربی مدعی هستند که این مراکز محل هایی برای بسط قدرت نرم و حتی جاسوسی برای چین است و به همین دلیل باید این مراکز را محدود کرد.

اظهارات این دیپلمات چینی در شرایطی مطرح می گردد که آمریکا کشورهای اروپایی را برای مقابله با حضور شرکت های چینی از جمله شرکت هوآوی در بازارهای اروپا تحت فشار قرار داده است. واشنگتن مدعی است که حضور شرکت های چینی در زیرساخت های فناوری و ارتباطی اروپا می تواند امنیت این قاره را در معرض خطر قرار دهد و دسترسی هایی را به پکن بدهد که چین از آن برای جاسوسی و حملات سایبری استفاده کند.

واشنگتن به همین بهانه، سال جاری همکاری شرکت های آمریکایی با گروهی از شرکت های چینی را ممنوع نمود و تحریم هایی را نیز علیه هوآوی وضع کرد. اتحادیه اروپا هم قرار است در ماه آینده میلادی رسما در خصوص همکاری با چین در حوزه فناوری و اینترنت نسل پنجم، موضع خود را اعلام کند.

ص

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 15 دی 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 594

به "پکن درباره تبعات فاجعه بار محدود کردن شرکت های چینی به اروپا هشدار داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پکن درباره تبعات فاجعه بار محدود کردن شرکت های چینی به اروپا هشدار داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید