چند نکته درباره علائم گوارشی کرونا

به گزارش اخذ ویزا، با شیوع بیماری کرونا در دنیا، اولین آسیب و عارضه ای که از بیماری به چشم می آمد، مسائل تنفسی بود. رفته رفته مسائلی مانند سکته های مغزی، لخته شدن خون در اندام ها و... نیز مورد توجه نهاده شد اما یکی از اصلی ترین عارضه های کرونا که شاید روزهای اول از آن غفلت می شد، مسائل گوارشی بود.

چند نکته درباره علائم گوارشی کرونا

به گزارش خبرنگاران، نتایج حاصل از مطالعات جدید منتشر شده در جهان نشان می دهد که بعضی افراد در مراحل اولیه عفونت با ویروس کرونا ممکن است علائمی مانند درد شکم، اسهال، یبوست، تهوع و استفراغ را تجربه نمایند. به تازگی، محققان دانشگاه استنفورد آمریکا در ایالت کالیفرنیا دریافتند که یک سوم از بیماران مورد مطالعه مبتلا به شکل خفیف کووید-19 ، علائم گوارشی بروز داده اند. یکی دیگر از منابع جدید منتشر شده توسط محققان در پکن اظهار داشت که در 3 تا 79 درصد از مبتلایان به کووید-19 علائم گوارشی بروز نموده است.

بنابراین ممکن است بعضی بیماران بدون نشان دادن علائم ریوی، تنها با مسائل شکمی مراجعه نمایند و یا بعضی علائمی همچون تهوع، استفراغ یا اسهال را قبل از سایر تظاهرات همچون تب یا علائم تنفسی بروز دهند. هرچه تعداد بیمار بیشتری ویزیت می شوند، بروز تظاهرات بالینی متفاوت با نمای کلاسیک بیماری (سرفه خشک و تب) بیشتر مشاهده گردد. این علائم گوارشی عمدتا در بیماران بزرگسال گزارش شده است ولی در خصوص بچه ها نیز مواردی از اسهال مشاهده شده است.

در کشور ما نیز، مواردی از علائم گوارشی در بیماران مبتلا به کووید-19 مشاهده شده است. استرس و اضطراب نیز می تواند مسبب ایجاد بعضی از این علائم باشد. استرس، اضطراب و ترس از ابتلا به بیماری کووید-19، بیکاری و ناامنی شغلی در شرایط قرنطینه و یا حتی وجود بیماری های زمینه ای خاموش همچون سندرم روده تحریک پذیر ممکن است سبب شعله ور شدن این علائم گوارشی در طول دوره استرس زا گردد.

مسائل گوارشی همچنین می تواند ناشی از تحریک معده و روده ها به دنبال عفونت ریوی بوده و به عنوان اولین نشانه بیماری خودنمایی کند و یا در خلال بیماری بدلیل سایر علل از جمله رفتارها و عادات تغذیه ای فرد ایجاد شده و تحمل بیماری را برای فرد دشوارتر کند. لذا با اصلاح و تاکید بر بعضی جنبه های رفتاری و عادات تغذیه ای می توان سبب تخفیف یا حتی رفع شدن علائم شد. با اخذ توضیح حال از تغذیه و عادات غذایی فرد دارای شکایت های گوارشی، می توان به فرد برای در پیش دریافت عادات غذایی مناسب و بهبود شرایط گوارشی یاری کرد.

وجود اسهال، تهوع یا استفراغ، به این معنا نیست که فرد حتما مبتلا به کووید-19 می باشد. اما در طول این پاندمی بویژه اگر در منطقه ای هستید که افراد مبتلا با علائم جدید شناسایی شده اند باید به این علائم نیز توجه داشت. فرد با تست مثبت که مبتلا به بیماری با شدت متوسط و خفیف هستند، بدون درمان خاصی بهبود می یابند و کافی است در خانه بمانند و جز برای ویزیت پزشکی یا آزمایشات از منزل خارج نشوند تا از انتقال بیماری به دیگران پیشگیری گردد.

بر اساس اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در صورت وجود علائم گوارشی (اسهال، استفراغ، دل درد و ...)، نکات کلی زیر توصیه می گردد:

- دست های خود را به طور مرتب با آب و صابون به مدت حداقل 20 ثانیه بشویید، به ویژه پس از اجابت مزاج و یا عطسه، قبل از غذا خوردن و یا پخت و پز. همچنین بهترین ماده ضدعفونی نماینده دست حاوی حداقل 60 ٪ الکل است.

- سطوح را به طور مرتب تمیز و ضد عفونی کنید، از جمله سرویس بهداشتی منزل که بطور مشترک توسط سایر اعضای خانواده مورد استفاده قرار می گیرد همچون دستگیره دستشویی و حمام ، گوشی تلفن و شماره گیر و هرچیز دیگری که بطور مشترک توسط شما و اعضای خانواده اغلب ممکن است لمس گردد.

- اگر دچار اسهال هستید مقدار زیادی مایعات بنوشید. مهم است که به جایگزینی مایعات از دست رفته، با مصرف مایعات فراوان به ویژه آب ساده و پرهیز از نوشیدن مایعات شیرین توجه کنید و از محلول ORS که حاوی الکترولیت های لازم برای جبران املاح مورد احتیاج از دست رفته بدن طی اسهال می باشد طبق نظر پزشک بهره ببرید. نوشیدنی های حاوی نمک مانند دوغ بدون گاز هم به تامین املاح از دست رفته از بدن یاری می نمایند.

- از یک رژیم غذایی سبک حاوی موز، برنج سفید، کمپوت سیب و نان سفید (کم سبوس) که کربوهیدرات بدن شما را تامین می نماید و فشار برای دفع را کاهش می دهند پیروی کنید. مصرف بلغور جو دوسر، سیب زمینی پخته یا تنوری و مرغ بدون پوست نیز مفید است.

- در صورتی که به دلیل هریک از مسائل گوارشی نظیر علائم کم آبی (دهیدراتاسیون) شدید: ادرار غلیظ و تیره، ضعف شدید، دهان و زبان خشک، گیجی و منگی، اسهال خونی یا مدفوع سیاه و یا درد شدید پهلوها و تب، سرفه و احساس کوتاه شدن نفس ها در فرد ظاهر شد، ضروری است او را برای مراجعه فوری به پزشک هدایت کنید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 مهر 1399 بروزرسانی: 20 مهر 1399 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 1188

به "چند نکته درباره علائم گوارشی کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چند نکته درباره علائم گوارشی کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید