کانون های تفکر دانشگاه های علوم پزشکی بستر مناسبی برای حل مسائل است

به گزارش اخذ ویزا، مشاور علمی و فناوری وزارت بهداشت گفت: تاسیس و فعالیت کانون های تفکر در دانشگاه های علوم پزشکی بستر مناسبی برای شناخت دقیق مسائل و تصمیم گیری مبتنی بر شواهد برای حل مسائل است.

کانون های تفکر دانشگاه های علوم پزشکی بستر مناسبی برای حل مسائل است

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، حمیدرضا خرم خورشید، مشاور علمی و فناوری معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، کارگزاری دانش را یکی از کارکرد های کانون­ های تفکر دانست و گفت: یکی از کارکرد های اصلی کانون های تفکر، کارگزاری یا واسطه گری دانش است که اشاره به چهره های انسانی در پی پدیده انتقال دانش دارد.

خرم خورشید ادامه داد: این منابع انسانی که الزاما جزو محققان و استفاده نمایندگان از پژوهش نیستند، ارتباط بین محققان و تصمیم گیران را برقرار نموده و تعامل بین این دو گروه را آسان می نمایند تا بتوانند اهداف و فرهنگ کاری یکدیگر را بهتر درک نموده و بر فعالیت یکدیگر اثر گذاشته و شواهد حاصله از تحقیق را استفاده نمایند.

وی اضافه نمود: انتظار می رود تاسیس و فعالیت کانون های تفکر در دانشگاه های علوم پزشکی بستر مناسبی برای شناخت دقیق مسائل و تصمیم گیری مبتنی بر شواهد برای حل مسائل با جلب مشارکت ذینفعان مختلف و صاحب نظران مرتبط فراهم نمایند.

6500 اتاق فکر در 169 کشور جهان

سمیه نوری حکمت، رئیس مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی کرمان هم در این نشست با بیان اینکه اتاق های فکر در دو نقش ارائه توصیه­ های سیاستی یا فراوری علم وحمایت طلبی یا توجیه علمی تعریف می شوند؛ گفت: این تعاریف به این معنی است که یا نهادی که با اتاق فکر قرارداد منعقد می نماید برای کشف راهکار باید به طور مستقیم طرف مشورت قرار گیرد یا یک نهاد خاص مساله ای را به یک اتاق فکر سفارش می دهد و هزینه های آن را هم پرداخت می نماید، ولی محصول نهایی را برای مخاطبان خاص می خواهد.

نوری حکمت اضافه نمود: انواع مختلف اتاق فکر شامل دانشگاهی و سلامت است. در جهان 6500 اتاق فکر در 169 کشور جهان است که سهم قابل توجهی از آن مربوط به اتاق فکر سلامت با منابع اقتصادی جداگانه است و بخش قابل توجهی از اقتصاد دانش بنیان هستند. فلسفه وجودی اتاق ­های فکر دانشگاهی در جهان هم تغییر نموده و از جمله دلایل موفقیت اتاق های فکر دانشگاهی می توان به ظرفیت بین رشته ای، منابع اقتصادی نسبتا پایدار دانشگاه، استقلال دانشگاه ­ها و محققان دانشگاهی اشاره نمود.

وی با بیان اینکه اتاق های فکر حلقه مفقوده پژوهش در کشور هستند، گفت: در دانشگاه ها به اهداف پژوهشی خیلی توجه می گردد، ولی برنامه کلی وجود ندارد تا مسائل را به صورت هدفمند حل نماید، برای این منظور احتیاجمند شبکه سازی مراکز تحقیقاتی و توسعه کانون های پژوهشی هستیم.

فرید نجفی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، ضمن قدردانی از گزارش مفصل ارائه شده با بیان اینکه در دانشگاه ها کمتر از ساختار اتاق های فکر استفاده می نمایند یا حتی از این ساختار برخوردار هستند، اضافه نمود: بنابراین در گام نخست باید این گزارش به سمع و نظر دانشگاه ­ها رسانده گردد و در تعامل با آن ها احساس احتیاج شکل بگیرد و سپس به اسم یک سیاستگذار موضوع را مطرح نمایند و مصوبات لازم گرفته گردد.

خرم خورشید هم در سرانجام با پیشنهاد طرح موضوع در ابتدا با کلان منطقه ها، اضافه نمود: هر دانشگاهی می تواند اتاق فکر مختص به خود را داشته باشد و سپس به وسیله شبکه ای به اتاق ­های فکر سایر دانشگاه­ ها متصل باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 4 مرداد 1400 بروزرسانی: 4 مرداد 1400 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 1916

به "کانون های تفکر دانشگاه های علوم پزشکی بستر مناسبی برای حل مسائل است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کانون های تفکر دانشگاه های علوم پزشکی بستر مناسبی برای حل مسائل است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید