کمالوندی شنبه در نشستی خبری به تشریح جزییات گام پنجم می پردازد

به گزارش اخذ ویزا، سخنگوی سازمان انرژی اتمی صبح شنبه 21 دی ماه در نشستی خبری به تشریح جزییات پنجمین و آخرین گام کاهش تعهدات برجامی ایران می پردازد.

کمالوندی شنبه در نشستی خبری به تشریح جزییات گام پنجم می پردازد

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرنگاران، بهروز کمالوندی معاون امور بین الملل، حقوقی و مجلس و سخنگوی سازمان انرژی اتمی روز شنبه 21 دی ماه در نشستی خبری به تشریح گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات برجامی و آخرین فرایند فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران می پردازد و به سؤالات خبرنگاران پاسخ می دهد.

براساس این گزارش، دولت جمهوری اسلامی ایران 15 دی ماه گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات ایران در برجام را اظهار داشت که بر اساس آن، ایران، دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) روبرو نیست.

در بیانیه ای که بدین منظور صادر شد، آمده بود: براساس این بیانیه، جمهوری اسلامی ایران در گام پنجم کاهش تعهدات خود، آخرین مورد کلیدی از محدودیت های عملیاتی خود در برجام، یعنی محدودیت در تعداد سانتریفیوژها را کنار می گذارد. بدین ترتیب برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) روبرو نیست و مِن بعد برنامه هسته ای ایران صرفا بر اساس احتیاجهای فنی خود پیش خواهد رفت.همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی کمافی السابق ادامه خواهد یافت. در صورت برطرف تحریم ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، جمهوری اسلامی ایران آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود می باشد. سازمان انرژی اتمی موظف است در این چارچوب اقدامات و تمهیدات لازم را با هماهنگی رئیس جمهور اتخاذ کند.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پی اعلام گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات ایران در برجام در توئیتی نوشت:به عنوان پنجمین و آخرین گام جبرانی برطبق پاراگراف 36 برجام، از این پس دیگر هیچ محدودیتی در تعداد سانتریفیوژها وجود نخواهد داشت.

وی این گام پنجم و نهایی را در چارچوب برجام خوانده و عنوان نموده که همه گام های برداشته شده در صورت اجرای موثر تعهدات متقابل قابل بازگشت است و تأکید نموده است که جمهوری اسلامی ایران به همکاری کامل خود با آژانس ادامه می دهد.

از سوی دیگر سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه نیز روز سه شنبه 17 دی ماه در حاشیه مجمع تبادل نظری تهران در جمع خبرنگاران گفت که گام پنجم به معنای خروج ایران از برجام نیست و ابراز امیدواری کرد طرف های مقابل مدبرانه رفتار نموده و از تنش ها و بحران های بیشتر پرهیز نمایند.(اینجا بخوانید)

به گزارش فارس، از زمانی که شورای عالی امنیت ملی ایران در 18 اردیبهشت ماه و در اولین سالگرد خروج آمریکا از برجام در بیانیه ای از کاهش بعضی تعهدات برجامی و ارائه فرصت 60 روزه به طرف های مقابل و به ویژه اروپایی ها اطلاع داد، چهار گام از سوی ایران برداشته شد.

شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران 18 اردیبهشت ماه امسال و در نخستین سالگرد خروج آمریکا از برجام، در بیانیه ای ضمن اعلام کاهش بعضی تعهدات برجامی، فرصت 60 روزه ای را به طرف های به جامانده در برجام از جمله سه کشور اروپایی داد تا تعهدات بانکی و نفتی خود در قبال ایران را عملیاتی نمایند و اظهار داشت که اگر کماکان این فرایند ادامه یابد و شاهد پایبندی طرف مقابل به تعهداتش نباشیم، ایران گام های دیگری را در این راستا برخواهد داشت. در گام اول ایران از 300 کیلوگرم اورانیوم غنی شده 3.67 درصد عبور کرد و در سرانجام این گام و زمان ورود به گام دوم (16 تیر ماه) نیز عنوان شد که ایران از این به بعد سقف غنی سازی 3.67 درصد را رعایت نمی کند و یک روز بعد هم بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در تبادل نظر با فارس اطلاع داد که سقف اورانیوم غنی شده ایران به 4.5 درصد رسیده است.گام سوم هم براساس اعلام حسن روحانی رئیس جمهور از روز آدینه 15 شهریور آغاز و سازمان انرژی اتمی موظف شد در زمینه تحقیق و توسعه هر آنچه احتیاج فنی کشور است، بلافاصله آغاز کند و تمام تعهداتی که در زمینه تحقیق و توسعه در برجام مدنظر بوده را کنار بگذارد. در گام چهارم هم که از 15 آبان ماه کلید خورد گازدهی به سانتریفیوژها در مجتمع غنی سازی شهید علیمحمدی (فردو) آغاز شد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 9 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 736

به "کمالوندی شنبه در نشستی خبری به تشریح جزییات گام پنجم می پردازد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمالوندی شنبه در نشستی خبری به تشریح جزییات گام پنجم می پردازد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید