35 درصد بازار افغانستان در دست ایران است ، کوشش برای برقراری فعالیت بانکی ایران در افغانستان

به گزارش اخذ ویزا، رایزن بازرگانی ایران در افغانستان با تاکید بر توسعه تجارت با کشور های همسایه، گفت: برای برقراری توازن تجاری بین ایران و افغانستان باید به میزانی که ما کالا به افغانستان صادر می کنیم واردات آن ها به ایران هم افزایش یابد.

35 درصد بازار افغانستان در دست ایران است ، کوشش برای برقراری فعالیت بانکی ایران در افغانستان

جهت دریافت مشاوره خدمات محاسبه هزینه چاپ بروشور از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ بروشور های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران، محمد مهدی جوانمرد قصاب در پاسخ به این سوال که در راستای توسعه تجارت با کشور افغانستان به عنوان یکی از 15 کشور همسایه، چه اقداماتی اجرا شده است، گفت: با توجه به اینکه یکی از اهداف دولت توسعه تجارت با کشور های همسایه است بنابراین هدف ما در برقراری روابط تجاری با افغانستان ایجاد موازنه تجاری بین ایران و افغانستان است.

* برقراری توازن تجاری با افغانستان با واردات کالا از این کشور

رایزن بازرگانی ایران در افغانستان اضافه کرد: بنابراین برای دستیابی به این هدف؛ باید واردات از افغانستان به میزانی که ما کالا به آن ها صادر می کنیم افزایش یابد. براین اساس واردات کالا های فراوری افغانستان و کالا هایی که از سایر کشور ها به این کشور وارد می گردد و سپس به ایران صادر می گردد تفاوت ندارد و ممنوعیت و محدودیتی برای ایجاد این توازن در تجارت بین دو کشور وجود ندارد.

مشاور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت با توجه به موضوع مورد اشاره شما برای برقراری توازن تجاری بین ایران و افغانستان باید از این کشور اقدام به واردات کنیم در حالی که کالا هایی صادراتی این کشور اغلب محصولات کشاورزی است که ما هم در فراوری این محصولات مسئله ای نداریم، بنابراین چگونه می توان این توازن را برقرار گرد، گفت: بسیاری از کالا ها و محصولات صادراتی افغانستان به ایران می تواند با هدف صادرات مجدد به کشور وارد گردد، زیرا با توجه به ظرفیت صنایع تبدیلی کشور امکان واردات و صادرات مجدد وجود دارد.

وی با اشاره به واردات خشکبار از کشور افغانستان، گفت: این محصولات وارداتی ضمن فرآوری در ایران در قالب صادرات مجدد دوباره از کشور خارج می گردد و تا به امروز مشکل خاصی در این زمینه نبوده است.

مشاور رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در خصوص کالا های وارداتی از افغانستان بیان داشت: کنجد، کشمش و سنگ های ساختمانی از جمله کالا های وارداتی از افغانستان به ایران است که محصولی مانند کنجد صنایع پایه ما را در شیرینی و شکلات پوشش می دهد و محصولات فراوریی این بخش هم از قابلیت صادرات برقرار است.

جوانمرد قصاب بیان داشت: میزان صادرات ما به افغانستان در سال 97 حدود 3 میلیارد دلار بوده، اما این کشور تنها حدود 10 میلیون دلار به ایران صادرات داشته است.

وی گفت: برای توسعه روابط تجاری دو کشور در حال حاضر اعزام و تبادل هیات های تجاری به صورت منظم و هر ماه انجام می گردد.

* برپایی نمایشگاه معرفی کالا های صادراتی ایران در افغانستان

رایزن بازرگانی ایران در افغانستان با اشاره به برگزاری نمایشگاه عرضه کالا های ایرانی در 29 بهمن ماه امسال گفت: این نمایشگاه فرصت مناسبی برای معرفی کالا های صادراتی ایرانی از جمله صنایع غذایی، محصولات ساختمانی و ... است.

وی با بیان اینکه از ایران محصولات بسیاری مانند شیرینی، شکلات، محصولات ساختمانی مانند میلگرد، آهن و فرش ماشینی و موکت به افغانستان صادر می گردد، گفت: 35 درصد از بازار افغانستان در دست ایران است.

جوانمرد قصاب با بیان اینکه، اما بعضی فعالان اقتصادی ایرانی در بازار افغانستان معتقدند که کشور های مثل ترکیه بازار افغانستان را از ما گرفته است، گفت: کشور ترکیه سالانه 250 میلیون دلار به افغانستان صادر می نماید و اگر کسی بیان می نماید که ترکیه جای ایران را در این بازار گرفته است اطلاع درستی از شرایط ایران در بازار افغانستان ندارد.

* کوشش برای شروع فعالیت دوباره آرین بانک در افغانستان

وی همچنین در زمینه مسائل بانکی و نقل و انتقال اقتصادی بیان داشت: مسائل بانکی ناشی از تحریم است و به روابط ایران و افغانستان مرتبط نیست، اما طرفین تمام کوشش خود را برای برطرف این مسائل انجام می دهند.

رایزن بازرگانی ایران در افغانستان در پاسخ به این سوال که با لغو فعالیت آرین بانک در افغانستان چه مسائلی برای جابجایی اقتصادی طرفین پیش آمده است، گفت: آرین بانک تأثیر چندانی در بحث تجارت ما بجز صدور ضمانت نامه هایی که در بحث خدمات فنی و مهندسی صادر می کرد نداشت.

وی اضافه کرد:، اما علیرغم این موضوع پیگیری و کوشش می کنیم تا دوباره در صورت مساعدت دولت افغانستان فعالیت این بانک شروع گردد و به این منظور در حال مذاکره هستیم.

جوانمرد قصاب با اشاره به سرمایه گذاری بعضی سرمایه گذاران ایرانی در افغانستان گفت: سرمایه گذاری های مختلفی از جمله سرمایه گذاری در زمینه فراوری مواد شوینده توسط سرمایه گذاران ایرانی در افغانستان اجرا شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 3 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 721

به "35 درصد بازار افغانستان در دست ایران است ، کوشش برای برقراری فعالیت بانکی ایران در افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "35 درصد بازار افغانستان در دست ایران است ، کوشش برای برقراری فعالیت بانکی ایران در افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید